Egészség

Melatonin: előnyök, felhasználások, mellékhatások és adagolás.

A melatonin egy általános étrend-kiegészítő, amely szerte a világon széles körben elterjedt.

Noha természetes alvástámogatóként ismert, erőteljes hatással van egészségének egyéb aspektusaira is.

Ez a cikk áttekinti a melatonin előnyeit és lehetséges mellékhatásait, valamint a legjobb adagolást.

Mi a melatonin?

A melatonin egy olyan hormon, amelyet az agy tobozmirigy termel.

Elsősorban a test napi cirkadián ritmusának szabályozásáért felelős akezelése érdekében természetes alvási ciklus.

Ezért gyakran használják alvássegítőként az olyan problémák leküzdésére, mint az álmatlanság.

Az Egyesült Államokban vény nélkül kapható gyógyszerként széles körben elérhető, de a világ más részein, például Európában és Ausztráliában receptre van szükség.

Az alvás javítása mellett a melatonin részt vesz az immunműködés, a vérnyomás és a kortizol szintjének kezelésében is.

Ráadásul antioxidánsként működik, egyes kutatások szerint számos egészségügyi állapotot jelentősen befolyásolhat.

Valójában a tanulmányok azt mutatják, hogy a melatonin javíthatja a szem egészségét, csökkentheti a szezonális depresszió tüneteit, és még enyhítést is adhat a savas refluxtól.

ÖSSZEFOGLALÁS.

A melatonin a test alvási ciklusának szabályozásáért felelős hormon. Más egészségügyi előnyökkel is jár.

Támogathatja a jobb alvást.

A melatonint gyakran alvási hormonnak nevezik – és jó okkal.

Ez az egyik legnépszerűbb alvási segédeszköz, és egy általános természetes gyógymód az álmatlanság kezelésére.

Több tanulmány bebizonyította, hogy a melatonin támogatja a jobb alvást.

Egy vizsgálat, amelyben 50 álmatlanságban szenvedő ember vett részt, kimutatta, hogy a melatonin két órával lefekvés előtt történő szedése elősegítette az emberek gyorsabb elalvását és javította az alvás általános minőségét.

végzett 19 vizsgálat másik nagy elemzése azt gyermekekkel Alvászavarosés felnőttekkelmutatta, hogy a melatonin csökkentette az elalváshoz szükséges időt, növelte a teljes alvási időt és javította az alvás minőségét.Bár a melatonin kevesebb mellékhatással jár, mint más alvásgyógyszerek, kevésbé hatékony lehet.

ÖSSZEFOGLALÁS.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a melatonin meghosszabbíthatja a teljes alvási időt, lerövidítheti az elalváshoz szükséges időt, és javíthatja az alvás minőségét gyermekeknél és felnőtteknél.

Csökkentheti a szezonális depresszió tüneteit.

A szezonális affektív rendellenesség (SAD), más néven szezonális depresszió, gyakori állapot, amely a becslések szerint világszerte a lakosság legfeljebb 10% -át érinti.

Ez a fajta depresszió az évszakok változásával függ össze, és minden évben ugyanabban az időben fordul elő, a tünetek általában késő ősztől tél elejéig jelentkeznek.

Egyes kutatások azt mutatják, hogy ez összefüggésbe hozható a cirkadián ritmusodban, amelyet a szezonális fényváltozások okoznak.

Mivel a melatonin szerepet játszik a cirkadián ritmus szabályozásában, gyakran alacsony dózisokat alkalmaznak a szezonális depresszió tüneteinek csökkentésére.

Egy 68 emberen végzett tanulmány szerint a cirkadián ritmus változásai kimutatták, hogy hozzájárulnak a szezonális depresszióhoz, de a melatonin kapszulák napi bevétele hatékonyan csökkentette a tüneteket.

Más kutatások azonban még mindig nem meggyőzőek a melatonin szezonális depresszióra gyakorolt ​​hatásáról.

Például nyolc vizsgálat egy másik áttekintése azt mutatta, hogy a melatonin nem volt hatékony a hangulati rendellenességek, köztük a bipoláris rendellenesség, a depresszió és az SAD tüneteinek csökkentésében.

További kutatásokra van szükség annak meghatározásához, hogy a melatonin hogyan befolyásolhatja a szezonális depresszió tüneteit.

ÖSSZEFOGLALÁS.

A szezonális depresszió összefüggésben állhat testének cirkadián ritmusának változásával. Egy tanulmány megállapította, hogy a melatonin kapszulák segíthetnek a tünetek csökkentésében, de más kutatások nem meggyőzőek.

Növelheti az emberi növekedési hormon szintjét.

Az emberi növekedési hormon (HGH) egy olyan típusú hormon, amely létfontosságú a növekedés és a sejtek regenerációja szempontjából.

Ennek a fontos hormonnak a magasabb szintje az erő és az izomtömeg növekedésével is összefüggésben van.

Egyes tanulmányok azt találták, hogy a melatoninnal történő kiegészítés növelheti a férfiak HGH-szintjét.

Egy kis tanulmány nyolc férfival megállapította, hogy a melatonin alacsony (0,5 mg) és magas (5 mg) dózisa egyaránt hatékonyan növeli a HGH szintjét.

Egy másik, 32 férfiban végzett vizsgálat hasonló eredményeket mutatott.

Nagyobb léptékű vizsgálatokra van azonban szükség annak megértéséhez, hogy a melatonin hogyan befolyásolhatja a HGH szintjét az általános populációban.

ÖSSZEFOGLALÁS.

Egyes tanulmányok azt találták, hogy a melatonin szedése növelheti a férfiak HGH-szintjét, de további kutatásokra van szükség.

Elősegítheti a szem egészségét.

A melatonin magas antioxidáns-tartalommal rendelkezik, amely segít megelőzni a sejtek károsodását és egészséges maradhat a szemed.

Valójában a kutatások arra utalnak, hogy a melatonin hasznos lehet olyan állapotok kezelésében, mint a glaukóma és az életkorral összefüggő makula degeneráció (AMD).

Egy 100, AMD-ben szenvedő embernél végzett vizsgálatban 3–4 hónapos melatoninnal történő kiegészítés 6–24 hónapig segített a retina védelmében, késleltette az életkorral kapcsolatos károsodásokat és megőrizte a vizuális tisztaságot.

Ezenkívül egy patkányvizsgálat megállapította, hogy a melatonin csökkentette a retinopathia súlyosságát és előfordulását – egy olyan szembetegség, amely befolyásolja a retinát és látásvesztést okozhat.

A kutatások azonban korlátozottak és további humán vizsgálatokra van szükség a hosszú távú melatonin-kiegészítők szemegészségre gyakorolt ​​hatásainak meghatározásához.

ÖSSZEFOGLALÁS.

A melatonin magas antioxidáns-tartalommal rendelkezik, és emberi és állatkísérletek során kimutatták, hogy olyan szembetegségeket kezel, mint az életkorral összefüggő makula degeneráció és retinopathia.

Segíthet a GERD kezelésében.

A gastrooesophagealis reflux betegség (GERD) olyan állapot, amelyet a gyomorsav visszafolyása okoz a nyelőcsőbe, és olyan tüneteket eredményez, mint a gyomorégés, émelygés és böfögés.

Kimutatták, hogy a melatonin blokkolja a gyomorsavak szekrécióját. Csökkenti a nitrogén-oxid termelését is, amely olyan vegyület, amely ellazítja az alsó nyelőcső záróizomzatot, lehetővé téve a gyomorsav bejutását a nyelőcsőbe.

Emiatt néhány kutatás azt sugallja, hogy a melatonint fel lehet használni a gyomorégés és a GERD kezelésére.

Egy 36 emberben végzett vizsgálat kimutatta, hogy a melatonin önmagában vagy az omeprazollal együtt – egy gyakori GERD gyógyszer – hatékonyan enyhítette a gyomorégést és a kényelmetlenséget.

Egy másik tanulmányhasonlította össze az omeprazol és a melatonint tartalmazó étrend-kiegészítő, valamint számoshatását aminosav351 GERD-ben szenvedő emberben, vitamin és növényi vegyület.

40 napos kezelés után a melatonintartalmú kiegészítést szedők 100% -a csökkent tünetekről számolt be, szemben az omeprazolt szedő csoport csak 65,7% -ával.

ÖSSZEFOGLALÁS.

A melatonin gátolhatja a gyomorsav-szekréciót és a nitrogén-oxid szintézist. A tanulmányok azt mutatják, hogy hatékony lehet a gyomorégés és a GERD tüneteinek csökkentésében, ha önmagában vagy gyógyszerrel együtt alkalmazzák.

Adagolás.

A melatonint napi 0,5–10 mg dózisban lehet bevenni.

Mivel azonban a melatonin-kiegészítők nem minden egyformák, a káros mellékhatások elkerülése érdekében a legjobb ragaszkodni a címkén ajánlott adagoláshoz.

Érdemes alacsonyabb dózissal kezdeni és szükség szerint növelni, hogy megtalálja az Ön számára megfelelőt.

Ha melatonint használ az alvásminőség javítása érdekében, próbálja meg bevenni 30 perccel lefekvés előtt a maximális hatékonyság érdekében.

Eközben, ha a cirkadián ritmusának korrigálására és egy rendszeresebb alvási ütemezés kialakítására használja, akkor kb. 2-3 órával lefekvés előtt kell bevennie.

ÖSSZEFOGLALÁS.

A melatonint naponta 0,5–10 mg dózisban lehet bevenni, legfeljebb három órával lefekvés előtt, bár a legjobb, ha betartja a kiegészítő címkéjén felsorolt ​​ajánlott adagot.

Biztonság és mellékhatások.

A kutatások azt mutatják, hogy a melatonin biztonságos és nem okoz függőséget felnőtteknél mind rövid, mind hosszú távon.

Ezen túlmenően, annak ellenére, hogy aggodalomra ad okot, hogy a melatoninnal történő kiegészítés csökkentheti a test természetes képességének előállítására való képességét, számos tanulmány mást mutat.

Mivel azonban a melatonin hatásairól szóló hosszú távú vizsgálatok csak felnőttekre korlátozódnak, jelenleg nem ajánlott gyermekek és serdülők számára.

A melatoninnal kapcsolatos leggyakrabban jelentett mellékhatások közé tartozik az émelygés, fejfájás, szédülés és álmosság.

A melatonin kölcsönhatásba léphet bizonyos gyógyszerekkel is, beleértve az antidepresszánsokat, a vérhígítókat és a vérnyomáscsökkentőket.

Ha ezen gyógyszerek bármelyikét szedi, a melatonin szedése előtt beszéljen kezelőorvosával a káros hatások megelőzése érdekében.

ÖSSZEFOGLALÁS.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a melatonin biztonságos és minimális mellékhatásokkal jár felnőtteknél, de kölcsönhatásba léphet bizonyos gyógyszerekkel.

Alsó vonal.

A melatonin javíthatja az alvást, a szem egészségét, a szezonális depressziót, a HGH-szintet és a GERD-t.

A napi 0,5–10 mg-os adagok hatásosnak tűnnek, bár a legjobb, ha betartják a címke ajánlásait.

A melatonin biztonságos és minimális mellékhatásokkal jár, de kölcsönhatásba léphet egyes gyógyszerekkel. Jelenleg nem ajánlott gyermekek számára.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25908646

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16399908

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 16648247

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20082715

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4973490/

Related Articles

Back to top button