Egészség

Mik azok a polifenolok? Típusok, előnyök és élelmiszer-források.

A polifenolok a növényi vegyületek olyan kategóriája, amely különféle egészségügyi előnyöket kínál.

Úgy gondolják, hogy a rendszeresen fogyasztó polifenolok fokozzák az emésztést és az agy egészségét, valamint védelmet nyújtanak a szívbetegségek, a 2-es típusú cukorbetegség és még egyes rákos megbetegedések ellen is.

A vörösbor, étcsokoládé, tea és bogyós gyümölcsök a legismertebb források. Mégis, sok más élelmiszer is jelentős mennyiségben kínálja ezeket a vegyületeket.

Ez a cikk mindent áttekint, amit tudnia kell a polifenolokról, beleértve a lehetséges élelmiszer-forrásokat is.

Mik azok a polifenolok?

A polifenolok olyan vegyületek kategóriája, amelyek természetes módon megtalálhatók a növényi élelmiszerekben, például gyümölcsökben, zöldségekben, gyógynövényekben, fűszerekben, teában, étcsokoládéban és borban.

működhetnek Antioxidánsokként, vagyis semlegesíthetik a káros szabad gyököket, amelyek egyébként károsíthatnák a sejtjeit, és növelhetik olyan betegségek kockázatát, mint a rák, a cukorbetegség és a szívbetegségek.

Úgy gondolják, hogy a polifenolok csökkentik a gyulladást is, amelyről azt gondolják, hogy ez számos krónikus betegség kiváltó oka.

A polifenolok típusai.

Több mint 8000 típusú polifenolt azonosítottak. További 4 fő csoportba sorolhatók.

  • Flavonoidok. Ezek adják az összes polifenol körülbelül 60% -át. Ilyen például a kvercetin, kaempferol, katechinek és antocianinok, amelyek olyan ételekben találhatók meg, mint az alma, a hagyma, az étcsokoládé és a vörös káposzta.
  • Fenolsavak. Ez a csoport az összes polifenol körülbelül 30% -át teszi ki. Ilyenek például a stilbenenek és a lignánok, amelyek leginkább gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban és magvakban találhatók meg.
  • Polifenol-amidok. Ez a kategória magában foglalja a chili paprikában található kapszaicinoidokat és a zab avenantramidokat.
  • Egyéb polifenolok. Ebbe a csoportba tartozik a vörösborban a resveratrol, a bogyókban az ellagsav, a kurkumakurkumin a, a lenmagokban, a szezámmagban és a teljes kiőrlésű gabonákban található lignánok.

Az élelmiszerekben található polifenolok mennyisége és fajtája függ az ételtől, beleértve annak eredetét, érettségét, valamint a tenyésztés, szállítás, tárolás és elkészítés módját.

Polifenoltartalmú kiegészítők is kaphatók.

ÖSSZEFOGLALÁS.

A polifenolok hasznos antioxidáns tulajdonságú növényi vegyületek, amelyek hozzájárulhatnak egészségének megőrzéséhez és a különböző betegségek elleni védelemhez. Ezek feloszthatók flavonoidokra, fenolsavra, polifenolamidokra és más polifenolokra.

A polifenolok egészségügyi előnyei.

A polifenolokat különféle egészségügyi előnyökhöz kötik.

Csökkentheti a vércukorszintet.

A polifenolok hozzájárulhatnak a vércukorszint csökkentéséhez, hozzájárulva a 2-es típusú cukorbetegség alacsonyabb kockázatához.

Ez részben azért van, mert a polifenolok megakadályozhatják a keményítő egyszerű cukrokká bomlását, csökkentve az étkezés utáni vércukorszint-emelkedés valószínűségét.

Ezek a vegyületek elősegíthetik az inzulin szekréciójának stimulálását is, amely szükséges ahhoz, hogy a cukor a véráramból a sejtjeibe kerüljön, és stabil legyen a vércukorszintje.

Különböző tanulmányok további összekapcsolják a polifenolban gazdag étrendet az éhomi vércukorszint csökkentésével, a magasabb glükóz toleranciával és a megnövekedett inzulinérzékenységgel – mindez fontos tényező a 2-es típusú cukorbetegség kockázatának csökkentésében.

Egy tanulmányszerint azoknak az embereknek, akik a legnagyobb mennyiségben polifenolban gazdag ételeket fogyasztanak, 2–4 év alatt 57% -kal kisebb volt a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata, összehasonlítva a legkevesebbet fogyasztókkal.

A polifenolok közül a kutatások azt sugallják, hogy az antocianinok kínálhatják a legerősebb antidiabetikus hatást. Általában vörös, lila és kék ételekben találhatók meg, például bogyókban, ribizliben és szőlőben.

Csökkentheti a szívbetegség kockázatát.

Polifenolok hozzáadása az étrendhez javíthatja a szív egészségét.

A szakértők úgy vélik, hogy ez nagyrészt a polifenolok antioxidáns tulajdonságainak köszönhető, amelyek segítenek csökkenteni a krónikus gyulladásokat, amelyek a szívbetegségek kockázati tényezője.

Két nemrégiben készült értékelés összekapcsolja a polifenol-kiegészítőket az alacsonyabb vérnyomás és az LDL (rossz) koleszterin szint, valamint a magasabb HDL (jó) koleszterin szint mellett.

Egy másik áttekintés szerint 45% -kal alacsonyabb a szívbetegség okozta halálozás kockázata azoknál, akiknél magasabb az enterolakton szint, ami a lignánbevitel markere. A lignánok egyfajta polifenolok, amelyek általában megtalálhatók a lenmagokban és a teljes kiőrlésű gabonákban.

Megakadályozhatja a vérrögképződést.

A polifenolok csökkenthetik a vérrög kialakulásának kockázatát.

A vérrögök akkor keletkeznek, amikor a véráramban keringő vérlemezkék összeállnak. Ez a folyamat vérlemezke-aggregáció néven ismert, és hasznos a túlzott vérzés megelőzésében.

A túlzott vérlemezke-aggregáció azonban vérrögöket okozhat, amelyek negatív egészségügyi hatásokkal járhatnak, beleértve a mélyvénás trombózist, agyvérzést és a tüdőembóliát.

Kémcsőben és állatkísérletekszerint a polifenolok segíthetnek csökkenteni a vérlemezkék aggregációs folyamatát, megakadályozva ezzel a vérrögök képződését.

Védhet a rák ellen.

A kutatások következetesen összekapcsolják a növényi táplálékban gazdag étrendeket a rák alacsonyabb kockázatával, és sok szakértő úgy véli, hogy a polifenolok részben felelősek ezért.

A polifenolok erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatással bírnak, mindkettő hasznos lehet a rák megelőzésében.

A kémcsőbenvizsgálatok nemrégiben készült áttekintése végzett azt sugallja, hogy a polifenolok gátolhatják a különféle rákos sejtek növekedését és fejlődését.

Emberekben egyes tanulmányok a polifenolbevitel magas vérmarkereit összekapcsolják a mell- és prosztatarák alacsonyabb kockázatával, míg mások nem találnak hatást. Ezért további vizsgálatokra van szükség, mielőtt határozott következtetéseket lehetne levonni.

Elősegítheti az egészséges emésztést.

A polifenolok emésztést, elősegíthetik azmivel elősegítik a hasznos bélbaktériumok szaporodását, miközben kivédik a káros baktériumokat.

Például a bizonyítékok arra utalnak, hogy a polifenolban gazdag teakivonatok elősegíthetik a jótékony bifidobaktériumok szaporodását.

Hasonlóképpen, a zöld tea polifenolok hozzájárulhatnak a káros baktériumok, köztük a C. difficile, az E. Coliés a Salmonellaleküzdéséhez, valamint javíthatják a peptikus fekélybetegség (PUD) és a gyulladásos bélbetegség (IBD) tüneteit.

Ezenkívül a felmerülő bizonyítékok azt mutatják, hogy a polifenolok segíthetik a probiotikumok boldogulását és túlélését. Ezek olyan hasznos baktériumok, amelyek bizonyos erjesztett élelmiszerekben előfordulnak, ésis felvehetők kiegészítőként. További kutatásokra van azonban szükség.

Elősegítheti az agy működését.

A polifenolban gazdag ételek fokozhatják figyelmét és memóriáját.

Az egyik tanulmány arról számolt be, hogy a természetes polifenolokban gazdag szőlőlé fogyasztása 12 hét alatt jelentősen javította az enyhe mentális károsodásban szenvedő idősebb felnőttek memóriáját.

Más tanulmányok azt sugallják, hogy a kakaó- flavanolok javíthatják az agy véráramlását, és összekapcsolják ezeket a polifenolokat a jobb munkamemóriával és figyelemkel.

Hasonlóképpen,a polifenolban gazdagnövényi kivonat Ginkgo biloba úgy tűnik, hogyfokozza a memóriát, a tanulást és a koncentrációt. A demenciában szenvedők javított agyi aktivitásával és rövid távú memóriájával is összefüggésbe hozható.

ÖSSZEFOGLALÁS.

A polifenolok segíthetnek megakadályozni a vérrögképződést, csökkenteni a vércukorszintet és csökkenteni a szívbetegségek kockázatát. Emellett elősegíthetik az agyműködést, javíthatják az emésztést és némi védelmet nyújthatnak a rák ellen, bár további kutatásokra van szükség

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button